SOCIAL EGO (VIDEO, 2019)

“whiteness is a social ego as void of inherent identity as the personal ego, and you have identified with it as much as your very own name, but without being willing to name it (Rev.agel kyodo williams).

What happens when whiteness others itself from the pain of racism? What happens when it un-numbs to this pain? How can we feel this pain without being overtaken by fragilities, weaknesses and insecurities? How can we hold ourselves accountable for the pain of racism in ways that do not re-center the suffering of bodies that embody whiteness? How do we release the superficial and inherently violent modern-colonial forms of security based on fixture and separability, undoing attachments whilst also grounding ourselves in a wider metabolism?

SOCIAL EGO is an attempt to make a piece that works more explicitly through some of the complexities I have been co-sensing around whiteness. It’s an embodied meditation on the need for me/us to acknowledge the ways in which violence is continuously unevenly distributed across the different crisis we face, and release-compost this toxic shit I/we internalize and reproduce.

The video was created as part of the residency ‘Pause & Affect” at ]Performance s p a c e[ (UK). It was inspired by work developed within the context of the collective Gesturing Towards Decolonial Futures as well as the book Radical Dharma: Talking Race, Love and Liberation, in which Rev. angel Kyodo williams uses the term ‘social ego’ in reference to the psychic, epistemic and social barriers that white people inherit and reproduce, feeding the operating system which prevents us from seeing, hearing and feeling whiteness including our own.

SOCIAL EGO from Dani d’Emilia on Vimeo.

Concept, installation and performance: Dani d’Emilia
Camera: Matt Mahony-Page
Editing: Matt Mahony-Page and Renata Ferraz
Color: Flávio Almeida

With special thanks to:
Bean, Benjamin Sebastian, Uhuru Ali moor, Sarah Amsler, Sharon Stein, Rene Suša, Elwood Jimmy, Camilla Cardoso, Dino Siwek, Flávio Almeida, Fernanda Eugenio, Vanessa Andreotti and Musagetes Foundation.

This work is part of a series of investigations I have been engaged in within the context of a fellowship I was granted by Musagetes Foundation in 2018/19. During this period I also worked with Vanessa Andreotti and the collective Gesturing Towards Decolonial Futures on various pedagogical practices within the frame of an investigation entitled ‘Engaged Dis-identifications’.

More info about this work here: decolonialfutures.net/portfolio/engaged-dis-identifications-fellowship-overview/

[ESP]

SOCIAL EGO, 2019

¿Qué pasa cuando la blanquitud se aparta del dolor del racismo? ¿Qué sucede cuando ella se desentumece frente a ese dolor? ¿Cómo podemos sentir el dolor del racismo sin dejarnos tomar por frágilidades, débilidades y inseguridades? ¿Cómo nos responsabilizamos por el dolor del racismo sin volver a centrar el sufrimiento de los cuerpos que encarnan la blanquitud? ¿Cómo libertarnos de las formas de seguridad modernas-coloniales inherentemente violentas y superficiales, basadas en la fixación y la separabilidad, deshaciendonos de apegos y al mismo tiempo arraigadandonos en un metabolismo más amplio?

SOCIAL EGO es un intento de hacer una pieza que trabaje más explicitamente algunas de las complejidades que he estado co-sintiendo alrededor de la blanquitud. Es una meditación encarnada sobre la necesidad de que yo/nosotres reconozcamos los modos en los que la violencia de las diferentes crisis que enfrentamos sigue siendo distribuida de manera desigual, y soltemos-compostemos esta mierda tóxica que internalizamos y reproducimos.

Este video fue creado como parte de la residencia “Pause & Affect” en ]Performance s p a c e[ (RU). Está inspirado en el trabajo desarrollado en el contexto del colectivo Gestos Rumbo a Futuros Decoloniales, así como en el libro Radical Dharma: Talking Race, Love and Liberation, en el que angel Kyodo williams utiliza el término ‘ego social’ en referencia a las barreras psíquicas, epistémicas y sociales que las personas blancas heredan y reproducen, alimentando el sistema operativo que nos impide ver, oír y sentir la blanquitud, incluida la nuestra.

Concepto, installación y performance: Dani d’Emilia
Cámara: Matt Mahony-Page
Edición: Matt Mahony-Page and Renata Ferraz
Color: Flávio Almeida


Agradecimientos especiales a:

Bean, Benjamin Sebastian, Uhuru Ali moor, Sarah Amsler, Sharon Stein, Rene Suša, Elwood Jimmy, Camilla Cardoso, Dino Siwek, Flávio Almeida, Fernanda Eugenio, Vanessa Andreotti y Musagetes Foundation.
Este trabajo es parte de una serie de investigaciones en las que Dani ha estado involucrada en el contexto de una beca que le otorgó la Fundación Musagetes en 2018/19. Durante este período, Dani también trabajó con Vanessa Andreotti y el colectivo Gesturing Towards Decolonial Futures en diversas prácticas pedagógicas en el marco de una investigación titulada ‘Desidentificaciones comprometidas’.

decolonialfutures.net/portfolio/engaged-dis-identifications-fellowship-overview/

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